Restaurare autoturism Lada 1200S



Plus 5 more
„Lada 1200S – o legendă sovietică reînviată”
Totul a început într-o curte de la țară, unde, sub o prelată ruptă și acoperită de praf gros, zăcea uitată o Lada 1200S – odinioară mândria unui șofer de cursă lungă, acum o relicvă ruginită. Era un model din 1985, cu geamuri fumurii sovietice, faruri rotunde și acel miros de benzină bătrână care îți amintește imediat de copilărie.
Nimeni nu-i mai dădea nicio șansă. Dar eu, când am văzut-o, am știut: o să o aduc la viață.
Am tractat-o acasă și am început demontarea. Fiecare șurub desfăcut era ca o piesă dintr-un puzzle de istorie. Caroseria era atinsă serios de rugină, în special pragurile și pasajele roților. Dar șasiul – surprinzător – era solid. Am dus-o la sablare, apoi am reconstruit tabla unde era nevoie: capotă, uși, podea.
Motorul de 1.2 litri, cu 60 de cai putere, era înțepenit. Am refăcut complet grupul motor: segmentare, biele, garnituri, chiulasă planată. Am păstrat totul cât mai original, inclusiv carburatorul mecanic și filtrul de aer clasic rotund. Am înlocuit doar instalația electrică – vechea izolație de cauciuc era casantă și periculoasă.
Interiorul a fost o altă provocare. Tapițeria originală, în stofă maro și vinilin, era sfâșiată. Am găsit materiale asemănătoare și am refăcut totul fidel – de la scaune până la plafonieră. Bordul, crăpat de soare, l-am refăcut cu răbdare și chit special. Volanul din bakelită, cu emblema CCCP, l-am păstrat, lustruit doar ușor, ca să nu-i pierd patina.
După 14 luni de muncă, zeci de ore de documentare și sute de ore în garaj, Lada 1200S a pornit din nou. Nu era doar un motor ce pornea. Era trecutul care prindea din nou viață.
Acum o scot la plimbare în weekend. Merge lin, suspensia e moale, schimbătorul de viteze are acel „clanc” specific, iar oamenii întorc capul cu zâmbet. Unii vin să întrebe: „Mai e pe benzină?”, alții îmi spun povești despre bunici care au avut una identică.
Nu e doar o mașină. E o capsulă a timpului. Și e a mea.
---